Nem csak Magyarországon, de szinte az egész világon az elmúlt 30-40 évben átalakultak a személyzeti osztályok „humán erőforrás” (human resources –HR) részleggé. A jelentős változás nem csak az elnevezésben, hanem a tevékenységi kör átalakulásában, számottevő kibővülésében is megtörtént.
Az egyre erősödő versenyfeltételek között mind több szervezetet foglalkoztat az alapfolyamatokat kiszolgáló, támogató tevékenységeket végző humán erőforrás (a továbbiakban: HR) menedzselési munka funkcióinak gyorsabbá, olcsóbbá, hatékonyabbá, sőt értékteremtővé tevő megoldásokat.
HR SZERVEZETEKRŐL
Ahogyan a vállalat növekszik, elkerülhetetlenné válik olyan szakemberek alkalmazása, akik kialakítják a HR-feladatokat érintő alapvető szabályrendszereket és gyakorlatot. Ezen munkák hatékony megvalósításához pedig elengedhetetlen az üzleti terület stratégiájához illeszkedő HR szervezet kialakítása.
Egy vállalat értékét napjainkban elsősorban nem a gépek, berendezések, ingatlanok értéke, hanem a rendelkezésére álló humán erőforrás (annak minősége, kreativitása, innovációs képessége, stb.) és szellemi tőke határozza meg. Ezért is van kiemelt jelentősége a humán erőforrás menedzsmentnek és tevékenységnek.
Egy találó megfogalmazás szerint a HR szervezet napjainkban híd a munkavállalók és a felső vezetés között. Feladatai, tevékenységi köre az elmúlt években annyira megnövekedett, kibővült, hogy átfogja, „behálózza” az egész szervezetet.
A HR-szakember akkor teremt értéket, amikor segít valakinek céljai elérésében. A HR-programok, módszerek akkor és annyiban hasznosak, amennyiben az általuk érintett felhasználókat saját szempontjaik érvényesülésében támogatják.
HR-részlegek kialakítás / átalakítása során az üzleti igények kielégítését és az értékteremtést szem előtt tartva kell a hatékonyság és a minőség javulását eredményező szervezeti megoldásokat megtalálni. A HR szervezeteket nem önmagukban, hanem az üzleti szervezeti jellemzőkhöz illesztve válthatják valóra az értékteremtés ígéretét.