Szervezeti és működési szabályzat – döntési – hatásköri lista
Szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ)
Minden szerveznek szükséges koordinálni, illetve szabályokba foglalni a munkatársak együttműködését és a munkakörükkel szemben támasztott elvárásokat. Kevesen szeretjük a szabályzatokat, ugyanakkor számos konfliktust és félreértést spórolhatunk meg magunknak és munkavállalóinknak, ha keretek közé foglaljuk a szervezet folyamatait. Ráadásul az SZMSZ kialakítása általában a szervezeti hatékonyságot növelő folyamatfejlesztést is indukál.
Mindenki számára egységes információt a vállalati folyamatokról
Egyértelmű útmutatást biztosít a döntési jogkörökről
Egyértelművé teszi az egyes munkaköri elvárásokat
Meghatározza a felelősségi köröket és kompetenciákat
Csökkenti az együttműködés során előforduló konfliktusokat
Növeli a munkatársak biztonságérzetét és teljesítményét a tiszta elvárásoknak köszönhetően
Megkönnyíti a vezetők számára a számonkérést
Gyorsítja az új munkatársak betanulását
Hozzájárul a vállalati kultúra formálásához
Mivel az SZMSZ-t jövőbeli felhasználásra írjuk, készítése során érdemes átgondolni és szükség esetén újra alkotni folyamatainkat. Hiszen az SZMSZ lényege nem az, hogy minden le legyen benne írva, hanem az, hogy gyakorlati útmutatót adjon a vállalati folyamatok optimalizált működéséhez. Ebben a munkában lehetünk cégük segítségére gazdag folyamatalkotási és szabályozási tapasztalatunkat megosztva.